De effectiviteit van sociale vaardigheidstraining bij volwassenen met een autismespectrumstoornis

Het onderzoek hield in de effectiviteit van sociale vaardigheidstraining bij volwassenen met een autismespectrumstoornis bekijken. Het doel was nagaan of sociale vaardigheden en draagkracht toenemen en klachten afnemen bij volwassenen met een autismespectrumstoornis die een autisme-specifieke sociale vaardigheidstraining volgen. De methode was volwassenen met autismespectrumstoornissen een sociale vaardigheidstraining laten volgen of een andere vorm van behandeling. Beide groepen vulden, voorafgaand en 10 weken na afloop van de training, drie vragenlijsten in: de Social Responsiveness Scale for Adults, de Positieve Uitkomsten Lijst en de Brief Symptom Inventory. De lijsten meten respectievelijk sociale vaardigheden, draagkracht en klachten.

De resultaten waren dat het volgen van een sociale vaardigheidstraining tot een matige verbetering van sociale vaardigheden leidt. Maar andere vormen van behandeling doen dit ook. Daarom is de conclusie dat op grond van de resultaten niet kan worden vastgesteld welke groep van patiënten met een autismespectrumstoornis het meest gebaat is bij een sociale vaardigheidstraining of juist een andere vorm van training of behandeling.

 

Afbeeldingsresultaat voor sociale vaardigheidstraining autisme volwassenen

Bron: Wetenschappelijk Tijdschrift voor Autisme, jaargang 15 nummer 3 , 2016

Wees de eerste om te reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.