Recensie Aspergirls

Aspergirls

coverboekrudys

Aspergirls is geschreven door Rudy Simone (die zelf ook Asperger heeft) en behandelt het onderwerp van autisme bij vrouwen. Het boek is uitgekomen in 2010. Autisme kan bij vrouwen heel anders tot uiting komen als bij mannen en daardoor wordt het helaas ook minder vaak herkend en gediagnosticeerd. In Aspergirls behandelt Simone allerlei uiteenlopende onderwerpen die bij meisjes en vrouwen met het syndroom van Asperger voor problemen kunnen zorgen. Het laat zien hoe vrouwen die zich ergens op het autismespectrum zitten verschillen van neurotypische vrouwen en ook hoe zij verschillen in gedrag vergeleken met mannen met autisme.

Er komt een veelvoud aan verschillende onderwerpen aan bod, zoals overprikkeling en hoe dan te handelen, relaties, werk, kinderen, eerdere verkeerde diagnoses, en comorbiditeiten zoals depressies, angst en woedeaanvallen.

Aspergirls is opgedeeld in 23 korte hoofdstukken van elk ongeveer 10 bladzijden. Aan het einde van het boek worden in de bijlagen de meest opvallende kenmerken van vrouwen met Asperger nog even opgesomd. Elk hoofdstuk heeft een duidelijke opbouw. Simone vertelt niet alleen over haar eigen ervaringen met het syndroom van Asperger, maar ze heeft ook een aantal vrouwen geïnterviewd die het syndroom van Asperger hebben en deze ervaringen ook verweven in het boek. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met tips voor de ‘Aspergirl’ (een door Simone zelf bedachte term), waarin alle tips uit het hoofdstuk nog eens kort samengevat worden, en een korte alinea met tips voor ouders van ‘Aspergirls’.

Wat uit het boek wel duidelijk wordt is dat veel vrouwen met het syndroom van Asperger vaak op latere leeftijd gediagnosticeerd zijn en daardoor vaak lang met klachten door hebben gelopen die niet goed te verklaren waren. Hierdoor hebben ze zich vaak erg lang proberen aan te passen aan wat neurotypisch geaccepteerd is en vaak zijn ze er niet beter van geworden.

Het advies van Simone is dus om als vrouw met het syndroom van Asperger zijnde vooral jezelf te blijven want als je je te lang voor doet als iemand die je niet bent gaat je dat op een gegeven moment bezuren wat uiteraard niet bevorderlijk is voor de geestelijke gezondheid. Ook probeert Simone de positieve kanten van het hebben van het syndroom van Asperger te benadrukken, het is niet alleen maar kommer en kwel. Hoewel ‘Aspergirls’ bij sociale zaken duidelijk verschillen van hun neurotypische tegenhangers, zijn er ook zaken waar ‘Aspergirls’ duidelijk beter in zijn waardoor men moet proberen het syndroom van Asperger ook als een gave te zien en niet alleen als een last. ‘Aspergirls’ moeten zichzelf op waarde leren schatten en hun omgeving er ook van trachten te overtuigen dat ze de moeite waard zijn.

Al met al is Aspergirls een duidelijk en overzichtelijk boek voor iedereen die meer inzicht wil krijgen in hoe het syndroom van Asperger werkt bij vrouwen. Voor wie vrij recent gediagnosticeerd is, is het een openbaring om te lezen dat je niet de enige bent met bepaalde gevoelens, ervaringen of gedachten, maar ook als je je diagnose al wat langer hebt is het een feest van herkenning.