Recensie Mijn hoofd heeft het nogal druk vandaag

Mijn hoofd heeft het nogal druk vandaag is geschreven door Georgina Derbyshire en het beschrijft het leven van haar autistische zoontje Bobby (en uiteraard ook van haarzelf). Bobby is 10 jaar en heeft het syndroom van Asperger. Ze wonen in Derbyshire, ergens in Engeland. Het boek is gepubliceerd in 2010 en in Nederland uitgebracht in 2011. De oorspronkelijke Engelse titel is Stand Up for Autism: a Boy, a Dog and a Prescription for Laughter. Voor zover ik kon vinden is dit ook het enige boek wat er van Georgina Derbyshire gepubliceerd is.

Derbyshire vindt het niet prettig dat de meeste boeken van ouders van kinderen met autisme gaan over hoe moeilijk ze het wel niet hebben met het gedrag van hun kinderen en hoe moeilijk de opvoeding van hun autistische kind wel niet is. Daarom wilde zij ook niet zo’n boek schrijven. Die zijn er immers al genoeg.

Af en toe baalt Derbyshire natuurlijk ook, maar ze vindt dat het autisme van haar zoon ook een verrijking van haar leven is en haar ook een hoop mooie dingen heeft gebracht. Zo kan ze af en toe ook enorm om en met Bobby lachen. Ze heeft besloten om dit boek te schrijven zodat er ook een relativerend boek is over hoe het is om een kind met autisme op te voeden, en waar mensen met een kind met een ASS ook herkenning in kunnen vinden.

Het boek is met veel humor geschreven en leest erg makkelijk weg. Het heeft 7 hoofdstukken. Derbyshire beschrijft dialogen met haar zoon. Bobby redeneert volgens een volkomen autistische denkwijze, maar vaak moet ze hem eigenlijk gelijk geven dat zijn redenatie vaak logischer is dan wat door neurotypische mensen gangbaar wordt geacht. Het is erg knap geschreven, want uit het boek wordt wel enorm goed duidelijk hoe ernstig en allesomvattend de ASS van Bobby is, maar het wordt niet op een zware manier gebracht, maar juist op een luchtige toon.

Het boek is wel informatief, maar niet op een manier dat er alleen maar droge feiten gepresenteerd worden. Door op een humoristische manier situaties met Bobby te beschrijven wordt duidelijk voor de lezer hoe de ASS van Bobby zich manifesteert.

Ik kan zelf humor altijd wel waarderen, en vind dit boek wat dat betreft veruit het beste van de boeken die ik tot nu toe gelezen heb. Daarom zou ik andere mensen aanraden dit boek ook te lezen.

Mijn hoofd heeft het nogal druk vandaag