Recensie Meer rust en minder stress bij autisme

Meer rust en minder stress bij autisme is geschreven door Marja Boxhoorn en gepubliceerd in 2015. Marja Boxhoorn is coach voor mannen en vrouwen die zich herkennen in autisme. Ze is hiermee gestart in 2007. Ze heeft een post hbo-opleiding coaching voor professionals gevolgd en allerlei cursussen over autisme gevolgd. Ze heeft hier ook een eigen website over, deze is te vinden op http://www.autismecoach.nl . Bij het boek hoort ook een online werkboek, deze is te vinden op http://www.rustbijautisme.nl en is gratis te downloaden. Dit werkboek staat vol met vragen en opdrachten om je er bewuster van te maken over hoe autisme bij jouzelf werkt en waar je tegenaan loopt.

Het is een zelfhulpboek met een stappenplan om meer rust en overzicht te creëren in je leven, waardoor je minder stress krijgt. Het stappenplan bestaat uit 7 stappen: Stresssignalen herkennen, oorzaken van stress herkennen, structuur aanbrengen, zorgen voor een goede balans tussen ontspanning en inspanning, beter leren omgaan met prikkels, helder communiceren over stress, een terugval voorkomen.

Het boek is ook rijkelijk voorzien van plaatjes en schema’s. Deze verduidelijken de onderwerpen in het boek. Zo werkt ze bijvoorbeeld met de stressthermometer (in mijn ogen een beetje een alternatief voor een signaleringsplan). Er staan veel praktische tips in over hoe je dingen aan moet pakken, ook hoe je aan andere mensen aan moet geven dat iets je te veel wordt bijvoorbeeld, en ook tips over welke dingen je kunt doen om te ontspannen.

Ik vond het wel een leerzaam en behulpzaam boek, want hoewel het feitelijk allemaal wel open deuren zijn (als je bijvoorbeeld te veel prikkels binnen krijgt of niet zorgt voor ontspanning kan je erop wachten dat het een keer mis gaat), is het wel fijn dat het nog even allemaal puntsgewijs op een rijtje wordt gezet en als je dingen herkent bij jezelf, je je er ook bewust van wordt door het lezen van het boek. Ze gebruikt ook veel praktijkvoorbeelden, wat het ook herkenbaarder maakt. Kortom, wel een aanrader voor mensen met autisme en hun naasten.

Afbeeldingsresultaat voor marja boxhoorn autisme coach