Recensie Autisme van binnen uit

Autisme van binnen uit is geschreven door Hilde de Clercq en is gepubliceerd in 2005. Hilde de Clercq studeerde Germaanse filologie en is autismedeskundige bij het Opleidingscentrum Autisme. Ook is zij redactielid van Good Autism Practice van de Universiteit van Birmingham en heeft zij banden met TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication Handicapped Children) aan de Universiteit van North Carolina in Chapel Hill.

Naast Autisme van binnen uit heeft zij nog een ander boek geschreven over autisme: Mama, is dit een mens of een beest? Ook geeft zij regelmatig workshops en spreekt zij op conferenties, niet alleen in België zelf, maar ook in het buitenland. Hilde de Clercq heeft zelf een autistische zoon, Thomas. Thomas wordt ook regelmatig aangehaald als praktijkvoorbeeld in het boek om een bepaalde situatie of een bepaalde gedraging te verduidelijken.

Het boek is ingedeeld in 8 hoofdstukken, die elk een probleemgebied voor mensen met autisme vertegenwoordigen: spel en verbeelding, taal en communicatie, emoties en gevoelens, seksualiteit en relatievorming, eten/slapen/zindelijk worden, zelfredzaamheid/algemene dagelijkse vaardigheden, preventie van stressproblemen en het creëren van een autismevriendelijke omgeving. Het is dus vrij uitgebreid en behandelt werkelijk alle facetten van autisme. Hoewel het een vrij dik boek is (357 blz.), heeft het een prettige schrijfstijl en leest het boek makkelijk weg.

Het boek is in eerste instantie gericht op de professionele hulpverlening en op ouders: kortom, op de omgeving van mensen met autisme. Ook is het gericht op mensen met autisme zelf, zodat zij zich beter begrepen voelen. Het boek gaat over het gehele spectrum aan autismestoornissen, niet specifiek over één soort autisme.

Hoewel er vaak wordt geprobeerd mensen met autisme zich aan te laten passen aan hun omgeving, is Autisme van binnen uit er meer op gericht om de omgeving de autist beter te laten begrijpen en het zo voor mensen met autisme iets makkelijker te maken. Vaak lijkt het gedrag van mensen met autisme in eerste instantie niet te begrijpen, maar als verder uitgezocht wordt waaróm dit gedrag vertoond wordt, is het vanuit autistisch perspectief eigenlijk heel logisch.

Ondanks dat het boek wel het gehele spectrum aan autismestoornissen beslaat, vond ik persoonlijk de problemen wat betreft het generaliseren van situaties wat minder herkenbaar. Maar niettemin is dit een goed boek en een aanrader voor eenieder die meer van de beweegredenen achter het gedrag van autistische mensen wil weten.