Recensie Volov

Volov is geschreven door Ria Mathijsen en is het vervolg op De jongen die uit de lucht kwam vallen waarover ik in de nieuwsbrief van juli schreef. Deze roman is dus ook autobiografisch. Ria Mathijsen beschrijft in Volov wederom het leven van haar zoon Willem, die inmiddels volwassen is. Het boek is gepubliceerd in 2010 en gericht op ouders met autistische kinderen.

In Volov woont Willem inmiddels begeleid in een instituut ergens midden in Noord-Holland, heeft dagbesteding, kan zijn emoties verwoorden, en probeert zijn omgeving te bestuderen om te kunnen ontdekken wat voor emoties zij hebben en hoe zij op hem reageren. Wat wel vreemd is, is dat de hoofdpersoon in het verhaal opeens Anna heet in plaats van Duif, en in het eerste boek had Willem ook nog een broer, Jasper, en daar wordt in dit boek met geen woord over gerept.

In dit boek worden af en toe ook situaties beschreven vanuit het oogpunt van Willem, wat hij denkt en hoe hij een bepaalde situatie ervaart. Willem veroorzaakt veel problemen. Zo gaat hij er soms opeens ’s nachts vandoor en hij steelt.

Doordat je dit ook uit Willem’s eigen gezichtspunt leest, ontdek je dat hij dit niet bewust doet om extra lastig te zijn, maar omdat hij een bepaalde orde in zijn hoofd heeft, hoe het is klopt niet met het ‘plaatje’ dat Willem in zijn hoofd heeft van hoe het moet zijn en daarom trekt hij er ’s nachts op uit om dingen te stelen. Als de ‘orde’ dan weer hersteld is, is hij rustig. Met name Volvo’s zijn niet veilig voor hem, want Willem is gek op auto’s en met name op Volvo’s (vandaar ook de naam van het boek – Willem vond de orde op het logo van een Volvo niet kloppen en maakte er maar VOLOV van). Het stelen vond ik niet erg herkenbaar, maar de onrust als het ‘plaatje’ in je hoofd niet klopt wel.

Ook ontwikkelt Willem zich nog weer verder. Eerst heeft hij de steun van zijn moeder nog heel erg nodig, is er aan gewend dat ze steeds op bezoek komt, maar zijn moeder wordt natuurlijk ook ouder. Dus wordt er ook aan gewerkt dat Willem zich ook op zijn gemak voelt bij de begeleiding en daar dingen mee gaat ondernemen, zodat zijn moeder niet steeds met hem bezig is en ook even rust heeft.

Als je zelf een vorm van autisme hebt, geeft het boek dus herkenning, en aan iemand zonder autisme kan het boek nieuwe inzichten geven waarom een persoon met ASS zich op een bepaalde manier gedraagt.

Volov