Recensie Brein Bedriegt

Brein bedriegt; als autisme niet op autisme lijkt is geschreven door Peter Vermeulen en het is gepubliceerd in 1999. Peter Vermeulen woont in Vlaanderen en is orthopedagoog. Hij werkt bij Autisme Centraal, een Vlaamse vereniging voor autisme, en heeft een doctoraat van de universiteit Leiden betreffende diagnostiek van normaal begaafde personen met autisme. Brein bedriegt; als autisme niet op autisme lijkt was zijn eerste boek, hierna heeft hij nog 14 boeken over autisme geschreven. In 2013 is het boek grondig herzien en opnieuw uitgebracht onder de titel: Brein bedriegt: autisme en normale tot hoge begaafdheid. Voor deze recensie heb ik de oorspronkelijke versie uit 1999 gelezen.

Brein bedriegt: als autisme niet op autisme lijkt gaat over het Syndroom van Asperger, en tegen welke problemen mensen met het syndroom van Asperger aan lopen. De titel slaat op het feit dat mensen met autisme en een normale intelligentie vaak overschat worden, omdat men er vanwege hun intelligentie vanuit gaat dat ze vaak dingen vanzelf wel snappen. Omdat Asperger in 1994 opgenomen werd in de DSM-IV kwam er steeds meer vraag naar informatie over het onderwerp en daarom besloot Peter Vermeulen er een boek over te schrijven.

Vermeulen benadrukt wel dat mensen met autisme begeleid moeten worden in plaats van dat er de baas over ze gespeeld moet worden, en dat ze altijd benaderd moeten worden met respect. Het boek heet Brein bedriegt: als autisme niet op autisme lijkt omdat mensen met Asperger door hun intelligentie ook heel veel kunnen camoufleren en ze daardoor gemakkelijk overschat kunnen worden.

Brein bedriegt: als autisme niet op autisme lijkt is een informatief boek, het legt duidelijk alle aspecten van het syndroom van Asperger uit. Het enige nadeel van het boek is mijns inziens dat af en toe wat verwarrend is als Vermeulen naar ‘autisme’ refereert, of hij dan een parallel trekt tussen het syndroom van Asperger en klassiek autisme of dat hij naar Asperger als een autismespectrumstoornis verwijst.

Het boek is verder logisch ingedeeld en leest makkelijk weg. Alleen is de kennis van autisme in de afgelopen 20 jaar wel enorm toegenomen en dat is natuurlijk niet in dit boek verwerkt. Maar voor mensen die meer van het syndroom van Asperger willen weten is het een duidelijk verhaal met heldere analyses en een goed naslagwerk.

Brein bedriegt