Recensie Meisjes en vrouwen met Asperger

Meisjes en vrouwen met Asperger

Meisjes en vrouwen met Asperger is een informatief boek. Het is uitgekomen in 2006 en de Nederlandse versie is gepubliceerd in 2008. Het is een samenwerkingsverband waar onder andere bekende mensen op het gebied van autisme, zoals Tony Attwood en Temple Grandin, aan meegewerkt hebben.
Het boek bestaat uit tien hoofdstukken, elk hoofdstuk behandelt een ander onderwerp en elk hoofdstuk is ook geschreven door een andere auteur. Het hoofdstuk begint met een uitgebreide introductie over de auteur in kwestie, diens werk, sociale status, ervaring met autisme enzovoort. Enkele auteurs hebben zelf ook Asperger, anderen weten weer veel over het onderwerp omdat ze werken met mensen met het syndroom van Asperger.
Meisjes en vrouwen met Asperger geeft duidelijke inzichten over hoe het komt dat Asperger bij meisjes minder snel gediagnosticeerd wordt als bij jongens en geeft ook veel bruikbare tips over hoe bepaalde zaken aangepakt zouden moeten worden die bij neurotypische meisjes als vanzelf gaan maar waar meisjes met Asperger in begeleid zouden moeten worden (zoals waar kan ik het wel/niet over hebben in een specifieke sociale situatie, hoe zorg ik dat ik mensen ontmoet die mijn specifieke interesses delen, hoe leer ik te begrijpen wat de intenties van mannen zijn – en vooral: hoe leer ik de mannen met verkeerde intenties eruit te filteren).
De doelgroep van het boek zijn de ouders van meisjes met Asperger, en die zouden hun dochters dan weer moeten ondersteunen op de gebieden waar de meisjes moeite mee hebben. Hoewel er veel bruikbare tips in het boek staan, is het vooral een klinische studie. De sociale interactie tussen pubers wordt bijvoorbeeld uitgebreid beschreven, met allerhande tips over hoe een meisje met Asperger zich bijvoorbeeld een vriendinnengroepje binnen kan werken. Dit zou dan moeten door de verschillende rollen van de overige meisjes in de groep te bestuderen (hoofdstuk 4, bladzijde 48-49) en zo een strategie te bedenken wie zij het beste aan kan spreken, wat ik persoonlijk een beetje vergezocht vind en waarvan ik mij af vraag of het in de realiteit ook wel net zo werkt.
Meisjes en vrouwen met Asperger is een informatief en zeer leerzaam boek, en een erkenning voor de problemen die meisjes en vrouwen met het syndroom van Asperger ervaren. Al zou ik het persoonlijk niet als handboek bij me gaan houden om neurotypische mensen op sociaal gebied te observeren en proberen te doorgronden.