Recensie Niet ongevoelig

Niet Ongevoelig

Niet Ongevoelig is geschreven door Henny Struik en is gepubliceerd in 2011. Henny Struik heeft zelf autisme. Ook haar man Bert en haar dochter hebben een vorm van autisme. Henny Struik heeft behalve Niet Ongevoelig verder nog geen boeken geschreven, maar is wel zeer actief op internet met haar websites: www.hennystruik.nl en www.ass-vrouwen.nl / www.womenwithautism.com/nl .

Niet Ongevoelig is een informatief boek, dat zich specifiek richt op vrouwen met autisme. In het boek heeft Henny niet alleen geput uit haar eigen ervaringen met autisme, maar heeft zij ook 60 vrouwen met een vorm van autisme geïnterviewd. Zij heeft geprobeerd een zo gevarieerd mogelijk aanbod van vrouwen te krijgen: uit elke leeftijdscategorie, alle kleuren van het autismespectrum, gehuwd/ongehuwd, werkend/niet werkend et cetera. Hun ervaringen zijn ook verwerkt in Niet Ongevoelig en zij worden ook veelvuldig geciteerd. Het boek gaat over hoe deze vrouwen hun autisme ervaren en draagt handreikingen aan over hoe vrouwen met autisme met hun autisme om zouden kunnen gaan.

De titel Niet Ongevoelig slaat op het feit dat een groot vooroordeel dat men over vrouwen met autisme heeft is dat zij ongevoelig zijn en geen empathie kunnen tonen. Henny probeert met dit boek aan te tonen dat dit niet zo is en dat vrouwen met autisme wel degelijk gevoel hebben, maar niet weten hoe dit te uiten of dit uiten op een manier die niet erg gangbaar en moeilijk te herkennen is.

Niet Ongevoelig leest erg gemakkelijk weg en is geschikt voor alle vrouwen die een vorm van ASS bij zichzelf herkennen. Voor vrouwen die zich nog moeten laten diagnosticeren, geeft dit boek een schat aan informatie, maar ook bij vrouwen die nog middenin het diagnoseproces zitten, recent gediagnosticeerd zijn of hun diagnose nog een plekje moeten geven is het zeer geschikt. Henny bespreekt de theorieën rond autisme bij vrouwen, de diagnostiek, het gevoelsleven van de ASS-vrouw, haar dagelijks leven, relaties, verwerking van de diagnose, hulpverlening en begeleiding en de momenten waarop er grote veranderingen plaats vinden in het leven van een vrouw en wanneer het autisme duidelijker naar voren komt.

In de laatste hoofdstukken staat meer informatie over de diagnosecriteria voor ASS, de vrouwen die Henny heeft geïnterviewd voor het boek, een lijst met veel voorkomende kenmerken bij vrouwen met een ASS en een vragenlijst die Henny Struik zelf ontwikkeld heeft zodat je kunt vergelijken in hoeverre je overeenkomsten hebt met vrouwen die een diagnose in het autismespectrum hebben (aangezien Henny zelf geen diagnosticus is mag zij natuurlijk geen diagnoses stellen).

Kortom: een zeer herkenbaar boek en een aanrader om te lezen.