Recensie van Ellen Mulder

Recensie Verbonden met jou

Verbonden met jou is geschreven door Gea Veldkamp en gepubliceerd in 2015. Gea Veldkamp woont in Emmeloord en is gaan schrijven nadat ze een schrijfworkshop heeft gevolgd bij Greetje van den Berg. Er wordt nergens expliciet benoemd of de roman autobiografisch is, maar dat vermoeden heb ik wel.

Gea Veldkamp heeft nog één andere roman geschreven, Twinkellicht, deze gaat over een gezin dat een kindje krijgt met het syndroom van Down en is gepubliceerd in 2016.

Verbonden met jou gaat over Emma Jagersma. Haar man Stijn heeft net de diagnose autisme gekregen. Omdat hun zoon Stefan ook al een diagnose autisme had, hadden ze dit vermoeden al. Ze hebben verder ook nog een dochter, Myrthe, maar zij heeft geen diagnose.

Nadat Stijn ook gediagnosticeerd is, voelt Emma zich wanhopig. Zij doet alles in het huishouden en zorgt voor de kinderen, en als er ook maar iets niet volgens een vast patroon verloopt en dus niet voorspelbaar is, krijgt Stijn een woede-uitbarsting. Emma krijgt ook last van hyperventilatie. Als ze het echt niet meer weet, komt haar schoonmoeder Margriet opeens langs (ze hadden niet zo’n intensief contact) en geeft Emma haar dagboek van vroeger. Zij heeft immers ook een man en zoon met autisme gehad. Door het dagboek van haar schoonmoeder te lezen, en door met mensen in haar omgeving te praten, krijgt Emma weer hoop en moed om aan haar relatie te werken.

Het is te merken dat Verbonden met jou een christelijke ondertoon heeft, maar voor iemand die niet gelovig is, zoals ik, is dat verder niet heel storend.

Het boek is vooral vanuit Emma geschreven, maar wisselt af en toe van perspectief. Af en toe krijg je ook stukjes verhaal te lezen vanuit het perspectief van bijvoorbeeld Emma’s man Stijn, haar schoonmoeder Margriet, of Emma’s vriendin Charlotte. Het boek is ook pakkend geschreven, je zit snel in het verhaal en het leest ook makkelijk weg. Ik had het binnen een paar uur uit.

Dit lijkt me een heel goed boek voor mensen die net meerdere autisme-diagnoses hebben gehad in het gezin en op zoek zijn naar herkenning en manieren om daar mee om te gaan. Bij de stukjes die vanuit Stijn zijn geschreven vond ik het vooral herkenbaar dat daar wel uit naar voren komt dat hij Emma best tegemoet wil komen en mee wil gaan in wat zij wil, maar dat hij uit zichzelf niet goed weet hoe, en als ze boos op hem is, hij ook niet goed weet wat hij nou fout heeft gedaan in haar ogen.

Afbeeldingsresultaat voor verbonden met jou