Hilde de Clerq: over Autisme begrijpen van binnenuit

Gepubliceerd april 17, 2015 door

Hilde de Clerq Hilde de Clercq Autisme begrijpen van binnenuit

Hilde de Clerq spreekt over haar boek, Autisme van binnenuit

Autisme is een uitgebreid en lastig onderwerp. Heerlijk om te behandelen. Ze heeft het boek Autisme van binnenuit geschreven. Waarin het gaat over een pervasieve ontwikkelingsstoornis. De denkstijl drinkt door in alle aspecten van het leven. Hierdoor is het mogelijk iets te halen uit spel en verbeelding.

De trouw van een kind aan zijn speelgoed door de eeuwen heen is een van de mooiste dingen van de mensheid.

Waar komt het gedrag vandaan. Alles onder de noemer betekenisverlening. Spel van hormonale tot neurotypische ontwikkeling. Fase van simpel manipuleren beperkt. Combinatiespel. Gesjoeilijk, 2 voorbeelden met elkaar combineren, een uurwerk samen leggen met een duploblok.

Zinloos combineren worden later zinvolle combinaties. Kinderen drie laden een diagnose combineert vaker zinloos.

Symbolisch spel, letterlijk de wereld op zijn kop. Volledig in de wereld van symbolen. Ontwikkeling en communicatie van sociale ontwikkeling. Bouwstenen kunnen zorgen voor het doorbreken van symboliek. Symbolische spel vind de ontwikkeling van personen.

Symbolisch spel.

Slechte wil, eigen betekenis aan perceptuele details. Typisch maken van concrete asociale antwoorden. Waar komt gedrag vandaan?

Autism Life

Symboliek in de normale ontwikkeling.

Gebrek aan Centrale Coherentie

Detaildenken. Neurotypische mensen, negatieve detaildenken. Zwakke concrete coherentie, voorwerpen benoemen, stukje
Kind met Autisme gaat kijken en/of perceptie betekenissen geven aan perceptionele details. Je herkent mensen met Autisme. Elke persoon met Autisme heeft een gebruikte confirmeer

Gericht op essentie, betekenissen overgeneralisatie, doen het omgekeerd.

Perceptuele denkers, Concepten, Voorwerpen,

Conceptdenken.

Kinderen met Autisme kunnen soms een concept missen, zo hebben ze bijvoorbeeld geen concept van een kat in het hoofd.

Verbeelding, Spel Ontwikkelen, Sociale interactie veel moeilijker, concrete associaties ook bij normale intelligentie. Perceptuele details. Moeilijkheden met het vormen van concepten, koppelen aan situatie. Detaildenken komt acht problemen met generaliseren.

Verschillende percepties, betekenissen. Losse onderdelen die niet met elkaar verbonden. De functionaliteit is een neurotypisch brein, verschillende tussenstappen. Functionaliteit door betekenissen weven in een woord van betekenissen.

Waarnemingen.

Opbouwen in verschillende stapjes.

Functionaliteit betekenis.

Gedachtekracht.

Meer tijd nodig.

Tijd om even tot rust te komen.

Triade

  • Communicatie
  • Sociale Interactie
  • Voorstellingsvermogen.

Concept van stoel en automatisch. Gewone ontwikkeling. Overgeneraliseren van de betekenis gebeurt vaak.

Associatisch en betekenis.

Je moet zoveel mogelijk leren. Je kunt Autisme in een vorm van een gieter stoppen, maar zo gauw je de gieter weghaalt, neemt de Autist zijn oorspronkelijke vorm weer aan.

De acceptatie van het onveranderlijke leidt van het Autismecongres naar de Neurotypische mensen.