Recensie Overprikkeling voorkomen

Overprikkeling voorkomen is geschreven door Barbara de Leeuw. Zij heeft zelf PDD-NOS en ADHD en werkt als autismecoach en pedagoog vanuit haar eigen praktijk Praktisch Autisme. Het boek is gepubliceerd in 2015. Barbara de Leeuw heeft verder (nog) geen andere boeken geschreven. Wel heeft ze haar eigen website: http://www.overprikkelingvoorkomen.nl

Overprikkeling voorkomen is een zelfhulpboek: in het boek wordt uitgelegd wat overprikkeling is, welke vormen er zijn (bijvoorbeeld visueel, auditief, tastzin), hoe je overprikkeling kunt herkennen, hoe je het kunt voorkomen en hoe je om zou kunnen gaan met je omgeving als die je grenzen niet accepteren als je aan geeft dat je overprikkeld raakt. Verder staan in het boek allerlei checklists en lijsten die je kunnen helpen meer inzicht te krijgen in overprikkeling bij jezelf. Het boek is ook goed te gebruiken door hulpverleners die met mensen met autisme werken.

Overprikkeling voorkomen is een boek dat erg toegankelijk is en makkelijk weg leest. Het lijkt me wel nuttiger voor mensen die nog wat minder bekend zijn met autisme; ik heb er zelf al vrij veel over gelezen en er stonden voor mij ook nuttige dingen in (en dingen die ik eigenlijk al wel wist, maar waarvan het goed is je er nog eens extra bewust van te worden), maar ik denk dat je er meer uit haalt als je nog niet zo bekend bent met autisme. Barbara de Leeuw heeft dit boek gebaseerd op de methodiek ‘overprikkeling voorkomen’, die zij ook gebruikt in haar praktijk. Daarom gebruikt zij ook veel praktijkvoorbeelden. Dit geeft nog extra bevestiging dat de methode echt werkt.

Het is een goed en helpend boek, en door alle lijstjes krijg je meer inzicht in hoe je eigen prikkelverwerking in zijn werk gaat. Enige minpuntje is wel dat het halve boek bestaat uit vragenlijsten, en deze in de bijlage allemaal herhaald worden. Handig voor het overzicht, maar het is al niet zo’n dik boek, en nu krijg je informatie ook nog eens dubbel.