Recensie Handboek voor Aspergervrouwen door Ellen Mulder

Ook deze maand heeft Ellen Mulder weer een recensie voor ons geschreven.

Recensie Handboek voor Asperger vrouwen

Het Handboek voor Asperger vrouwen is geschreven door Liane Holliday Willey (1959) en is gepubliceerd in 2012. Het voorwoord is geschreven door Tony Attwood, een zeer bekende klinisch psycholoog en zelf ook schrijver van een aantal boeken over autisme, waaronder Meisjes en vrouwen met autisme, een boek wat elders in deze nieuwsbrief ook gerecenseerd is. Liane Holliday Willey is pedagogisch onderzoekster en heeft zelf ook het Syndroom van Asperger. Ze is redacteur van Autism Spectrum Quarterly, oprichtster van de Asperger Society van Michigan en geeft regelmatig lezingen. Ook heeft zij een eigen blog: www.aspie.com . Een eerder boek van haar is Doen alsof je normaal bent: leven met het Asperger-syndroom (2003). Holliday Willey heeft haar diagnose gekregen in 1996 en Tony Attwood heeft bij haar de diagnose gesteld.

Handboek voor Asperger vrouwen is een informatief boek, dat zich specifiek richt op vrouwen met autisme. De hoofdstukken gaan onder andere over sociale relaties, hoe pestgedrag te voorkomen, hoe met het verlies van dierbaren om te gaan, hoe je goed voor jezelf en je lichaam moet zorgen, het opvangen van stemmingswisselingen, goed voorbereid op reis te gaan, er verzorgd uit te zien, en na te denken over bepaalde levensvragen.

In het boek schrijft Holliday Willey heel open over de problemen waar zij zelf tegen aan liep omdat zij het Syndroom van Asperger heeft. Aan het einde van elk hoofdstuk geeft ze adviezen en tips hoe om te gaan met deze zaken zodat de lezers hopelijk niet dezelfde problemen ondervinden als zij. Het boek sluit af met een lijst van punten waaraan je eventueel zou kunnen herkennen dat een meisje of een vrouw Asperger heeft. Hoewel het boek voornamelijk op vrouwen is gericht, aangezien er volgens Holliday Willey in sociaal opzicht meer van vrouwen wordt verwacht en er ook hogere verwachtingen zijn wat betreft hun uiterlijk, zijn grote delen van het boek ook goed leesbaar voor mannen.

Omdat Holliday Willey zo open is over haar ervaringen geeft dit niet alleen herkenning voor vrouwen met Asperger die met dezelfde problemen worstelen als zij, maar is het ook een goed boek voor vrienden, familie, en eenieder uit de omgeving van een Aspergervrouw, omdat het de lezer een kijkje geeft in wat er zoal om gaat in het hoofd van een vrouw met Asperger en tegen welke problemen zij mogelijk aan zou kunnen lopen, en dus ook wat dan helpend kan zijn.

Holliday Willey is zelf Amerikaanse, dus af en toe staan er ook wat tips in het boek die in Nederland niet van toepassing zijn. Hier in Nederland zijn bijvoorbeeld geen bergen waar we op kunnen wandelen en wij kunnen bijvoorbeeld lang niet zo lang en zo ver reizen als dat in Amerika het geval is, en zijn wij dus ook niet zo vaak op vliegvelden waar we sociale uitdagingen tegen kunnen komen, al kun je natuurlijk ook soortgelijke problemen tegen komen bij het openbaar vervoer in Nederland.

Uiteraard is het boek niet alleen een klaagzang over problemen, Holliday Willey schrijft ook over de positieve kanten die zij ervaart vanwege haar Asperger. Zo kan zij vanwege haar oog voor detail ook erg genieten van kleine dingen. Al met al is Handboek voor Asperger vrouwen een duidelijk en overzichtelijk boek voor iedereen die meer inzicht wil krijgen in hoe het syndroom van Asperger werkt bij vrouwen.