ga naar content

Zelfredzamer met nieuwe app Hows

Hows verbetert woonvaardigheden

Afbeeldingsresultaat voor hows autisme

gebruik van de serious game Hows laat een verbetering in woonvaardigheden van jongvolwassenen met autisme zien en een afname van directe hulp door een ouder of begeleider. Dit toont onderzoek aan, uitgevoerd door studenten pedagogiek van de HAN, in samenwerking met het Dr. Leo Kannerhuis en het lectoraat Levensloopbegeleiding bij autisme.

Afgelopen maanden is door 23 ondersteuners en jongvolwassenen met autisme in een pilot gebruik gemaakt van de serious game Hows, ter ondersteuning van het plannen, organiseren en uitvoeren van hun huishouding. De zelfredzaamheid van de deelnemers werd bij aanvang en na zes tot acht weken gemeten. De resultaten tonen potentie voor het toekomstig gebruik van Hows.

Ondersteuners zijn tevreden over de alfaversie en gaven unaniem aan in de toekomst van Hows gebruik te willen maken. Hows geeft hen nieuwe informatie over het dagelijks functioneren van hun cliënt wat concrete handvatten biedt om in gesprek te gaan. De ontwikkeling van woonvaardigheden in de loop der tijd wordt in beeld gebracht en levert een feitelijk overzicht.

Vooral jongeren die over een lager zelfredzaamheidsniveau beschikken zijn gemotiveerd Hows te gebruiken. Zij gebruiken Hows om zich nieuwe vaardigheden eigen te maken en stap voor stap activiteiten uit te voeren met behulp van digitale ondersteuning, zoals bijvoorbeeld een filmpje over budgetteren. Ze geven aan zich zelfstandiger te voelen. Degenen die al over een hoger niveau van zelfredzaamheid beschikken gebruiken Hows voornamelijk om hun huishouding te organiseren. Inzet van met name niet dagelijks terugkerende activiteiten, zoals rekeningen betalen of afval wegbrengen, hebben meerwaarde. De takenlijst wordt algemeen goed gewaardeerd. Een cliënt heeft haar planbord al ingeruild voor de minder opvallende mobiele Hows-app.

Van spelers en ondersteuners ontvangen feedback is waardevol voor de doorontwikkeling en inzet van een volgende gebruikersversie.

Ranj  Serious Games en Think Sharp maakten Hows in opdracht van het Dr. Leo Kannerhuis. Cliënten en ondersteuners van RIBW Arnhem en Veluwevallei en het Dr. Leo Kannerhuis werkten mee aan genoemde gebruikerspilots. Studenten Pedagogiek (HAN) onderzochten in samenwerking met het  lectoraat Levensloopbegeleiding bij autisme en het Dr. Leo Kannerhuis de serious game Hows.

 


Tags: onderzoekZelfredzaamheid  Dossiers: GamesWonen  – See more at: http://www.autismeplein.nl/hows-vergroot-woonvaardigheden/#sthash.N6adbqr1.dpuf

Wees de eerste om te reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.